DOCUMENTOS

DOCUMENTO PROPUESTA CONSTITUCIONAL BC-AUTÓNOMO

BC-Autónomo
  • «Este documento busca resumir la evidencia teórica y empírica de por qué es necesario tener un Banco Central autónomo. El documento explora la experiencia nacional y casos internacionales. Por último justifica cada uno de los puntos de la propuesta presentada.»
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BC-Autónomo: Respuestas a comisión
  • «Este documento busca responder todas aquellas preguntas de los convencionales planteadas en la comisión del día 03-02-2022. Además de proponer indicaciones.
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BC-Autónomo: Respuestas a la propuesta del FA + CS
  • «Este documento busca analizar la propuesta presentada por los constituyentes del PS + FA».
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BC-Autónomo: Declaración Pública sobre propuesta comisión
  • «Esta declaración pública busca responder a la propuesta emanada de la comisión para votación en el pleno».
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BC-Autónomo: Declaración Pública sobre nueva propuesta comisión
  • «Esta declaración pública busca responder a la nueva propuesta emanada de la comisión para votación en el pleno».
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La literatura empírica de los últimos 25 años muestra que los bancos centrales independientes, contribuyen a alcanzar una inflación más baja.

Caso Mundial: Cukierman (2008)

 

  • Título: Central bank independence and monetary policymaking institutions — Past, present and future
  • Autor: Cukierman (2008)
  • This is an extensive survey of worldwide developments in the area of monetary policymaking institutions during the second half of the twentieth century and beyond. In addition the last section discusses current open issues and future challenges. Section 2
    reviews the changes that have occurred in the area of central bank
    independence (CBI) during the last twenty years, discusses reasons for those developments and provides an overview of accumulated empirical evidence on the relation between CBI and the performance of the economy. Section 3 discusses lessons from stabilization of inflation, reviews the evidence and implications of asymmetric central bank objectives

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Caso Mundial: Garriga y Rodríguez (2019)

 

  • Título: More Effective Than We Thought, Central Bank Independence and Inflation in Developing
  • Autor: Garriga, Ana Carolina y Rodriguez, Cesar (2019)
  • This study examines the effect of legal central bank independence on inflation in developing countries. In spite of the policy consensus suggesting that central bank independence is an effective tool to control inflation, the evidence is still limited, particularly for developing countries. Using a novel dataset, we analyze the effect of central bank independence on inflation for a sample of 118 developing countries between 1980 and 2013. We find that higher central bank independence is associated with lower inflation rates. This effect on inflation is stronger the more democratic a country is, but it is also present in non-democratic countries. Our results are robust to different specifications and methodologies. Furthermore, we find that all dimensions included in the measurement of central bank independence (objectives, personnel, policy, and financial independence) contribute to curb inflation. Our results shed light on which types of reforms may be more effective at fighting inflation in developing countries.

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Caso Latinoamericano: Jácome y Vázquez (2005)
  • Título: Any Link Between Legal Central Bank Independence and Inflation? Evidence from Latin America and the Caribbean.
  • Autor: Jácome y Vázquez (2005).
    This paper reviews central bank legislation in 24 countries in Latin America and the Caribbean during the 1990s.
    Using panel regressions, we find a negative relationship between legal central bank independence (CBI) and inflation. This result holds for three alternative measures of CBI and after controlling for international inflation, banking crises, and exchange regimes. The result is also robust to the inclusion of a broader indicator of structural reforms that usually go along with changes in central bank legislation, illustrating the complementary nature of various aspects of economic reform.
    The paper fails, however, to find a causal relationship running from CBI to inflation.
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Caso chileno: Céspedes, F. y R. Valdés (2006)
  • Título: Autonomía de Bancos Centrales: La Experiencia Chilena.
  • Autor: Céspedes, F. y R. Valdés (2006)Tras una revisión selectiva de la literatura teórica y empírica relativa al desempeño macroeconómico y la autonomía del banco central presentamos nueva evidencia respecto de la relación entre esta última y el coeficiente de traspaso de tipo de cambio a inflación.
    Luego analizamos, desde distintos puntos de vista, cómo ha funcionado la autonomía en la práctica en Chile, cuáles eran los temas de debate antes de sus inicios y cómo se han desarrollado después. También comparamos la autonomía del BCCh con la de otros bancos centrales y discutimos el rol que tiene el capital de un banco central. Del análisis concluimos que la experiencia de autonomía del BCCh ha tenido resultados muy positivos.
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Caso chileno: Mishkin, F. and K. Schmidt-Hebbel (2007)
  • Título: Does Inflation Targeting Make a Difference?
  • Autor: Mishkin, F. and K. Schmidt-Hebbel (2007).
    100 palabras preview: Yes, as inferred from panel evidence for inflation-targeting countries and a control group of high-achieving industrial countries that do not target inflation. Our evidence suggests that inflation targeting helps countries achieve lower inflation in the long run, have smaller inflation response to oil-price and exchange- rate shocks, strengthen monetary policy independence, improvemonetary policy efficiency, and obtain inflation outcomes closer to target levels. Some benefits of inflation targeting are larger when inflation targeters have achieved disinflation and are able to make their inflation targets stationary. Despite these favorable results for inflation targeting, our evidence generally does not suggest that countries that adopt
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Caso chileno: De Gregorio, J. (1996)
  • Título: Inflation, growth, and central banks: theory and evidence
  • Autor: De Gregorio, J. (1996)The author reviews the theory and evidence on inflation and growth and provides additional empirical evidence for a large cross-section of countries. The evidence, he reports, suggests a robust negative relationship between inflation and growth.
    He argues that inflation limits growth mainly by reducing the efficiency of investment rather than its level. But this finding is difficult to explain using traditional theories that rely on the effects of inflation on employment, which are not supported by the data. Explanations focusing on the effects of inflation on the allocation of talents and the functioning of financial markets may help in understanding better thelong-run relationship between inflation and growth.
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Caso chileno: De Gregorio, J. (2009)
  • Título: The Autonomy of the Central Bank of Chile Twenty Years on
  • Autor: De Gregorio, J. (2009).
    In recent decades, the number of independent central banks has grown steadily. In Chile, autonomy was adopted twenty years ago. This paper discusses the reasons why central bank independence is convenient for the economy, together with the importance of transparency as a complementary feature. Finally, some results are presented, particularly for the Chilean case, that illustrate how adopting autonomy resulted in lower and more stable inflation rates and a smoother business cycle.
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Caso chileno: Garriga, A.C. y Rodriguez, C.M. (2020)
  • Título: The Autonomy of the Central Bank of Chile Twenty Years on
  • Autor: Garriga, A.C. y Rodriguez, C.M. (2020).This study examines the effect of legal central bank independence on inflation in developing countries. In spite of the policy consensus suggesting that central bank independence is an effective tool to control inflation, the evidence is still limited, particularly for developing countries. Using a novel dataset, we analyze the effect of central bank independence on inflation for a  sample of 118 developing countries between 1980 and 2013. We find that higher central bank independence is associated with lower inflation rates. This effect on inflation is stronger the more democratic a country is, but it is also present in non-democratic countries.
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Base analítica de autonomía de la teoría de la inconsistencia intertemporal

Nordhaus (1975)
  •  Título: The Political Business Cycle
  • Autor: Nordhaus (1975)
    There are many ways in which today's political choices affect future well-being. Future capital stocks, structures and machinery and roads, depend on the extent to which present generations invest instead of consume. Stocks of natural resources depend on past conservation effors. There are perhaps more subtle ways in which we bequeath our tastes, consumption patterns, and folkways to the future and determine future welfare. Recently economists have concluded that we also pass on the inflationary (or deflationary) consequences of current policites

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Kydland y Prescott (1977)
  • Título: Rules Rather than Discretion: The Inconsistency of Optimal Plans
  • Autor: Kydland y Prescott (1977)
    Even if there is an agreed-upon, fixed social objective function and policymakers know the timing and magnitude of the effects of their actions, discretionary policy, namely, the selection of that decision which is best, given the current situation and a correct evaluation of the end-of-period position, does not result in the social objective function being maximized. The reason for this
    apparent paradox is that economic planning is not a game against nature but, rather, a game against rational economic agents. We conclude that there is no way control theory can be made applicable to economic planning when expectations are rational.

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Barro y Gordon (1983)
  • Título: Rules, discretion and reputation in a model of monetary policy
  • Autor: Barro y Gordon (1983)
    In a discretionary regime the monetary authority can print more money and create more inflation than people expect. But, although these inflation surprises can have some benefits, they cannot arise systematically in equilibrium when people understand the policymaker's incentives and form their expectations accordingly. Because the policymaker has the power to create inflation shocks ex post, the equilibrium growth rates of money and prices turn out to be higher than otherwise. Therefore, enforced commitments (rules) for monetary behavior can improve matters. Given the repeated interaction between the policymaker and the private agents, it is possible that reputational forces can substitute for formal rules.

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Marcel (2019)
  • Título: Getting Rules into Policymakers’ Hands: A Review of Rules-based Macro Policy
  • Autor:  Marcel, Mario (2019)
    Documento de Política Económica del Mario Marcel que es un ensayo sobre el problema de inconsistencia temporal comparado para la política fiscal y monetaria, y actualiza la discusión hacia problemas actuales de banca central, y evidencia para Chile.

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La tendencia mundial de los últimos 30 años ha sido otorgarle independencia a los bancos centrales

Den Haan et. al., (2017)
  • Título: The future of central bank independence: Results of the CFM–CEPR Survey
  • Autor: Den Haan et. al., (2017)
  • Contenido: Over the past 30 years, most central banks across the advanced economies have been given the ability to conduct monetary policy independently from interference by fiscal and political authorities. The latest Centre for Macroeconomics and CEPR expert survey invited views on whether this era of central bank independence is drawing to a close, particularly in Europe. Only 31 of the 70 respondents disagreed with the statement that there will be significant changes in the independence of monetary policy in the UK and the Eurozone in the foreseeable future. The survey also reveals that the well-established proposition among economists that a reduction in central bank independence will lead to higher inflation is no longer taken for granted, but maintaining central bank independence remains desirable.
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Constitucionalismo Económico

Marcel (2017)
  • Título: Constitucionalismo Económico y la Autonomía Institucional del Banco Central de Chile
  • Autor: Marerl, Mario (2017)
  • Contenido: Este artículo trata sobre el contenido económico de la Constitución chilena, con un foco especial
    en el lugar que en ella ocupa el Banco Central de Chile. Para esto se hace un recuento sobre cómo
    y con qué propósito se ha ido incorporando contenidos económicos en las constituciones en el
    mundo, identificando sus alcances en la actual Constitución Política de Chile.
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Historia Banco Central de Chile

Banco Central de Chile 1925-1964
  • Título:  Banco Central de Chile 1925-1964 – Una historia Institucional
  • Autor: Carrasco, Camilo
  • En particular, el Consejo de esta Institución comisionó en abril del 2007 al señor Camilo Carrasco Alfonso la realización del análisis histórico de los primeros 40 años del Banco Central de Chile, considerando las principales medidas y políticas adoptadas en ese período por la Institución, e incluyendo los antecedentes de su creación y los sucesos relevantes previos a ella.
Banco Central de Chile 1964-1989 TOMO I
  • Título:  Banco Central de Chile 1964-1989 – Una historia Institucional – Tomo I
  • Autor: Carrasco, Camilo
  • En 2015, ya alejado de mis vínculos con Banco Central y habiendo transcurrido cinco años desde la publicación del libro de mi autoría “El Banco Central de Chile 1925-1964: una historia institucional”, envié una carta al presidente Rodrigo Vergara proponiéndole la preparación de un nuevo volumen que complementara esa historia hasta una época más reciente. Le recordé a Rodrigo, sin mucha convicción sobre una respuesta positiva, que se aproximaba el 2025, año del centenario de la creación del Banco, lo que hacía aconsejable tener preparado un tomo que cubriera algo más de los cuarenta años iniciales de la historia institucional.
Banco Central de Chile 1964-1989 TOMO II
  • Título:  Banco Central de Chile 1964-1989 – Una historia Institucional – Tomo II
  • Autor: Carrasco, Camilo
  • En 2015, ya alejado de mis vínculos con Banco Central y habiendo transcurrido cinco años desde la publicación del libro de mi autoría “El Banco Central de Chile 1925-1964: una historia institucional”, envié una carta al presidente Rodrigo Vergara proponiéndole la preparación de un nuevo volumen que complementara esa historia hasta una época más reciente. Le recordé a Rodrigo, sin mucha convicción sobre una respuesta positiva, que se aproximaba el 2025, año del centenario de la creación del Banco, lo que hacía aconsejable tener preparado un tomo que cubriera algo más de los cuarenta años iniciales de la historia institucional.
Ley Orgánica Constitucional 18.840
  • Título:  Ley Orgánica Constitucional 18.840 con modificaciones.
  • Autor: –
  • Contenida en el ARTÍCULO PRIMERO de la Ley 18.840, publicada en el Diario Oficial del 10 de octubre de 1989. Incluye las modificaciones introducidas por las Leyes 18.901, 18.970, 19.041, 19.653, 19.705, 19.746 , 19.806, 19.913, 20.000, 20.088, 20.285, 20.789, 20.880 y 20956 publicadas en el Diario Oficial del 6 de enero de 1990, del 10 de marzo de 1990, del 11 de febrero de 1991, del 14 de diciembre de 1999, del 20 de diciembre de 2000, del 9 de agosto de 2001, del 31 de mayo de 2002, del 18 de diciembre de 2003, del 16 de febrero de 2005, del 5 de enero de 2006, del 20 de agosto de 2008, del 6 de noviembre de 2014, del 5 de enero de 2016 y del 26 de octubre de 2016, respectivamente.

Otros

ARIAS Y KIRCHNER (2019)
  • Título: Shifting Inflation Expectations and Monetary Policy
  • Autor:  Arias, Agustín – Kirchner, Markus (2019)
  • La idea de expectativas de inflación ancladas es generalmente entendida como una situación en la cual las expectativas de inflación de largo plazo no responden significativamente a nueva información. Asimismo, se considera que se produce un desanclaje de expectativas solo después de una secuencia lo suficientemente larga de sorpresas de inflación. En este trabajo conceptualizamos esta idea en un modelo monetario DSGE con un mecanismo de aprendizaje que varía en el tiempo y donde la sensibilidad de los agentes a los datos entrantes depende de los errores de inflación acumulados. Estos últimos afectan la tasa de ganancia de aprendizaje que los agentes utilizan para actualizar sus creencias sobre la inflación futura. En el trabajo mostramos como este mecanismo mejora el ajuste del modelo a los datos, incluidos datos de expectativas de inflación, durante el periodo en el que el Banco Central de Chile adopta una meta de inflación. En particular, mostramos que la tasa de ganancia variable en el tiempo es capaz de capturar correctamente tanto episodios de desanclaje como de anclaje de expectativas de inflación. Finalmente, utilizamos el modelo para evaluar el rol de la política monetaria en el anclaje de expectativas de inflación.
MEDEL (2018)
  • Título: AN ECONOMETRIC ANALYSIS ON SURVEY-DATA-BASED ANCHORING OF INFLATION EXPECTATIONS IN CHILE*
  • Autor:  Medel, Carlos (2018)
  • To what extent are inflation expectations of public agents anchored to the Central Bank of Chile’s (CBC) inflation target? In this note, I perform several econometric testing procedures in an attempt to answer this question. Expectations’ anchoring is understood as another central bank instrument, in the sense that it helps to promote price stability through the ability of policy
    makers to influence inflation expectations. Thus, expectations anchoring comes out as a result of policy actions. I provide evidence suggesting that agents’ expectations are indeed anchored. This is found within the manoeuvring horizon of monetary policy. Furthermore, within the fully-fledged inflation targeting period—starting in 2000—three periods are detected, namely (i) the pre-Global Financial Crisis (GFC) period, (ii) the post-GFC period until mid-2015, and (iii) the low inflation period afterwards. Particularly for the last period, the anchoring effect is clearer and more pronounced.
¿Cómo fija el Banco Central chileno su política financiera?
  • Título: POLÍTICA FINANCIERA DEL BANCO CENTRAL DE CHILE
  • Autor: Banco Central de Chile
  • Las decisionesdel Banco Central de Chile no son arrebatos, sino que siguen críterios pre establecidos. En este documento están los críterios de las decisiones FINANCIERAS

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¿Cómo fija el Banco Central chileno su política monetaria?
  • Título: LA POLÍTICA MONETARIA DEL BANCO CENTRAL DE CHILE
  • Autor: Banco Central de Chile
  • Las decisiones del Banco Central de Chile no son arrebatos, sino que siguen críterios pre establecidos. En este documento están los críterios de las decisiones MONETARIAS